Å lykkes eller ikke å lykkes

Våren nærmer seg med raske skritt, og det gjør kanskje bryllupsdagen din også. Her får du noen gode råd som kan hjelpe deg til å lykkes med å endre livsstilen din!

Forskjellen på folk som lykkes med en livsstilsforandring, og de som ikke lykkes, er egentlig ikke så stor. Forskjellen er oftest bare at de som lykkes, har utviklet gode vaner i livet, mens de som ikke gjør det, bare fortsetter med sine gamle, dårligere vaner. Dette er egentlig veldig motiverende. Det innebærer at du også kan lykkes, du må bare være bevisst på dine vaner og følge planen din. Du vil oppdage at du kan snu livet ditt slik du ønsker å ha det. Da slipper du å prøve enda en ny livsstilsforandring om noen år. Vær klar over at du ikke kommer til å klare det, om du fortsetter med de samme vanene som gjorde at du mislyktes forrige gang. Kom igjen, vis at akkurat du klarer å snu dine vaner denne gangen!

Livsstilsforvandling av Jenny Hasseløy

Det utgjør ikke store forskjellen fra dag til dag om du dropper treningen én dag. Men om du stadig tar det valget å droppe treningen, vil det få store konsekvenser for deg over tid – over måneder og år. Om du tenker etter: vil du leve med de konsekvensene som ”droppet trening” gir over tid?

De aller fleste har nok ressurser og kunnskap til å klare en livsstilsforandring, men det stopper ofte med det. Oftest vet vi hva vi bør gjøre, men vi velger å leve det komfortable livet i stedet. Jeg håper virkelig du er en som fortsetter å ta gode valg – de dagene det er lett å gjøre det, men OG de dagene det virkelig er vanskelig å velge rett. Det aller viktigste for at du skal lykkes med å snu din livsstil, er å bli mer bevisst på hverdagsvalgene. Det er hverdagene dine du må ha kontroll over. Det er der slaget står. Det kan være tøft – men lønnen er stor om du klarer det.

Eksempler på små valg i hverdagen:

-Skal jeg stå opp med det samme og ta en joggetur på en halvtime, eller skal jeg ligge i sengen og slumre en halvtime til i stedet?

-Skal jeg gjøre noen styrkeøvelser i 15 minutter før jeg hopper i dusjen, eller gå inn på sosiale medier i 15 minutter i stedet?

-Skal jeg velge lyst eller grovt brød?

-Når jeg er sulten etter jobb: kjøper jeg en pølse/hamburger på en bensinstasjon? Eller har jeg med et mellommåltid i vesken, spiser det i stedet og lager en sunn og god middag når jeg kommer hjem?

-Velger jeg brus en vanlig hverdagskveld og tenker: ”det gjør ikke så stor forskjell”, eller velger jeg boblevann med isbiter og presset lime i stedet?

Livsstilsforvandling av Jenny Hasseløy

Når du sakte, men sikkert, endrer dine vaner, kommer de nye vanene til å bli en del av din personlighet. Det er fantastisk! Det er kraft i vaner – så det er viktig at du er sjef over dem – og ikke lar omstendighetene forme deg. Du har mange vaner som du gjør hver dag, uten å tenke på dem. De er blitt en del av deg over tid. La denne dagen være en dag da du tar nye grep om dine vaner. Vi tror at du er en som ikke vil gi deg. Når du har kommet så langt som du har gjort, finnes det ingen vei tilbake – bare fremover.
Ønsker deg en god dag!

Jenny Hasseløy
www.livsstilsforandring.no

 

Les de tidligere artiklene i serien om livsstilsforandring her.

Skriv din kommentar